ادعای تبدیل هیدروژن به فلز!!!
شیمی فیزیک پایه علم شیمی

  شايد اين ادعا غير ممکن به نظر بيايد اما با در نظر گرفتن اينکه هيدروژن گازي قليايي است، مي تواند تحت شرايطي خاص و مناسب ويژگي هاي فلزي از خود نشان دهد. با اين همه تا به امروز کسي نتوانسته است فراوانترين عنصر موجود در جهان را با ويژگي هاي فلزي به نمايش بگذارد.

 

براي انتخاب عنصري به عنوان فلز معيارهاي استانداردي وجود دارند: فلزها بايد رساناي برق و حرارت باشند، بايد تا درجه حرارتي خاص از قابليت چکش خواري برخوردار باشند و تحت شرايطي خاص بايد به شکل جامد باشند.با وجود اينکه به نظر نمي آيد بتوان هيدروژن را با هيچ يک از اين معيارها انطباق داد، دو محقق موسسه ماکس پلانک در مقاله اي ادعا کرده اند موفق به انجام اين کار شده اند. اين دو ابتدا مقداري هيدروژن را درون واشر آلومينا اپوکسي قرار داده و اين واشر را در ميان سلول سنداني الماسي گذاشتند تا بتوانند ميزان کدري و مقاومت الکتريکي نمونه خود را از طريق ليزر و الکترودها محاسبه کنند. سپس محققان در حرارت اتاق ميزان فشار را به بالاي 220 گيگاپاسکال رساندند، شرايطي که نمونه آغاز به کدر شدن کرده و ويژگي هاي رسانايي در آن پديدار شد.

در مرحله بعدي اين آزمايش، محققان در حالي که فشار را به 260 گيگاپاسکال مي رساندند، درجه حرارت را نيز به منفي 400 درجه رساندند. در اين وضعيت مقاومت الکتريکي نمونه 20 درصد افزايش پيدا کرد.

بر اساس گزارش پاپ ساينس، نکته قابل توجه اين آزمايش ايجاد ويژگي هاي رسانايي در هيدروژن تحت حرارت اتاق و به واسطه بالا بردن ميزان فشار است. با اين همه براي تاييد يا رد اين ادعا، نتايج به دست آمده محققان ماکس پلانک بايد توسط ديگر دانشمندان مورد بازبيني و آزمايش دوباره قرار بگيرد.

م


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 1 / 10 / 1391برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک